Täytyykö kauneudenhoidosta somettavan henkilön olla poikkeuksellisen hyvännäköinen?

27. huhtikuuta 2017


Mä en mahdu tämän hetkisen "tyypillisen" kauneusihanteen muottiin, vaikka miten vääntelisi ja kääntelisi. Mulla on muutama kilo ylipainoa, terävää leukalinjaa en muutenkaan ole koskaan nähnyt, nenä on iso ja silmät pienet. Kaiken tämän lisäksi kärsin luonnostaan tavallista keltaisemmasta hammasluusta, jonka olen vuosien varrella todennut ilmeisesti yököttävän joitakin ihmisiä. Mutta mitä sitten? Eipä siihen muottiin mahdu valtaosa mun naispuolisista kavereistakaan ja silti kaikki heistä ovat aivan törkeän upeita ja vahvoja naisia.

Varmaksihan mä en tiedä, mutta voisin luulla kauneusbloggaajien, -vloggaajien ja muiden kauneudesta postaavien henkilöiden painivan jollain tasolla vahvempien tai ainakin huomattavasti erilaisempien ulkonäköpaineiden kanssa kuin vaikkapa ystävieni, jotka ovat vain Facebookissa tai jotka avaavat Instagramin joskus ja jouluna. Eihän sillä ole niin väliä, miltä jalkapalloa pelaavan kaverin joukkuetoveri näyttää, kun yleisesti ajatellaan, että ne on ne taidot ja tekniikka, jotka ratkaisevat. Sama pätee aikalailla kaikkiin muihinkin perinteisiin urheilulajeihin kuten myös esimerkiksi sisustamiseen tai hevosten hoitoon. Mutta mitäs sitten, kun ne omat taitonsa haluaa esittää omilla kasvoilla? Se luo aivan mielettömät paineet, mikäli henkilöllä itsellään on pienintäkään taipumusta epävarmuuteen tai jos hän tiedostaa omistavansa jonkin yleisesti epäviehättäväksi katsotun piirteen. Kaiken lisäksi ulkonäkökeskeinen harrastus on äärettömän helppo ymmärtää väärin ja edelleen on olemassa ihmisiä, joilla on omat ennakkoluulonsa 'meikkipellejä' kohtaan.


Kauneus ja kosmetiikka ovat viimeisen parin vuoden aikana muovautuneet mulle pahemman luokan intohimoksi. Samoin on käynyt myös monille muille suomalaisille, eikä kosmetiikan tilaaminen esimerkiksi Yhdysvalloista ole enää niin poikkeuksellista. Omasta kaveripiiristä purkit ja purnukat ovat vielä pysyneet jokseenkin kaukana ja sen vuoksi mulla on ystävien keskuudessa oma vahva "maineeni" purnukka-almana, joka omistaa hämmästyttävän suklaalta tuoksuvan luomiväripaletin ja jolle 60 euroa meikkivoiteesta ei ole pöyristyttävän kallis hinta.

Mulla on muutamia kavereita ja ystäviä, jotka jakavat mun intohimon meikkeihin ja jotka pakkeloivat tavallisena maanantaina enemmän kuin moni suomalaisnainen hääpäivänään. Suurimpana erona on kuitenkin se, että mä olen tuonut harrastukseni tietoisesti sosiaaliseen mediaan kaiken kansan ruodittavaksi ja arvosteltavaksi, sillä se on vuosien bloggaamisen jälkeen vain tuntunut luontevalta jatkumolta oman itseni kehittämisen suhteen. Vaikka mulla onkin pärstä, johon aseteltu nenä saattaisi jonkun mielestä oikeasti tarvitakin sitä contouria.

Voinko mä sitten kirjoittaa meikkivoiteista, kun mulle on syntymälahjana siunaantunut Kuun kraatteritkin kateellisiksi saavat ihohuokoset? Tai kuvata teille silmämeikkejä, jotka on tehty piskuisiin eriparisilmiin? Mun mielestä voin. Aivan hyvin. Kukas mua muka estäisi? "Vain sinä itse", no sepä se. Joka himputin kerta kauneusaiheista postausta tai videota tehdessäni mietin, että ottaakohan mua nyt kukaan edes tosissaan, kun en ole mitenkään häävin näköinen. Keskitytäänkö esimerkiksi mun meikkitutorial-videossa itse aiheeseen vai varastaako puhuessa alituiseen vilahteleva kolmoisleuka koko shown? Yleensä kuitenkin muistan lopulta sen, etten mä ole ainoa, joka taistelee laiskojen silmäluomien kanssa ja ehkä joku toinen kaltaiseni tavallinen ihminen voisi oikeasti hyötyä tästä mun jakamastani kikkakolmosesta.

Kauneuteen liittyvien aiheiden käsittely sosiaalisessa mediassa parhaimmillaan kasvattaa itsevarmuutta, mutta se voi myös romuttaa sen aivan totaalisesti hyvin lyhyessä ajassa. Henkilökohtaisesti olen huomannut omassa blogissani sellaisen turhanpäiväisen ulkonäköön liittyvän länkytyksen jääneen kokonaan pois parin viime vuoden varrella. Tämä ehkä siksi, ettei kommenttimääräni enää ole huima ja valtaosa seuraajistani on kasvanut aikuiseksi siinä missä minäkin. Tästä syystä olen uskaltanut lisätä blogiin lähikuvia meikittömistä kasvoista ihohuokosineen kaikkineen. Ikä tuo mukanaan itsevarmuutta ja tilannetajua; esimerkiksi ollessani vielä lukiossa saattoi meininki kommenttiboksissa äityä toisinaan todelliseksi villiksi länneksi.
  Oma luontainen vastarannankiiskeyteni ja historia koulukiusattuna kai auttoi jollain tasolla sietämään kaikenlaista sontaa ja kasvattamaan paksun somenahkan, vaikka inhat anonyymit pääsivätkin välillä ihon alle. Joku muu ei välttämättä olisi kääntänyt niitä voitoksi itselleen.



Nykyään sosiaalinen media on täynnä mitä persoonallisemman näköisiä kosmetiikkaharrastajia ja alan ammattilaisia. Enkä nyt sano, että kukaan olisi ruma, vaan koitan tuoda ilmi sen, että kauneudenhoidon parissa voi menestyä minkälainen ihminen tahansa ja se on mun mielestä aivan mahtavaa! Jos osaa asiansa ja ymmärtää somen tarjoamat mahdollisuudet sekä sen monimuotoisuuden, mikä vain on mahdollista. Kyllähän se vähän harmittaa, että näissä touhuissa se oma menestyminen riippuu taitojen lisäksi välillä myös siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta tasan jokaisella meistä on silti oikeus tuntea olomme kauniiksi ja ehostaa omaa ulkonäköämme sekä samalla kirjoittaa tai kertoa videokameralle asiasta, jota rakastamme. Oli seuraajia sitten viisi tai 5000.

Kosmetiikka ei ole enää vain yksiselitteinen turhamaisuuteen rinnastettavissa oleva käsite, eikä meikin tarkoituksena läheskään aina ole peittää niitä luonnollisia ominaisuuksia, joista itsessään ei pidä. Kyse ei enää väistämättä ole mahdollisen kumppaniehdokkaan miellyttämisestä eikä hyväksynnän hakemisesta. Ulkonäöstään huolehtiminen todella voi kulkea rinta rinnan sisäisen kauneuden kanssa ja sen kautta voi vain vilpittömästi toteuttaa itseään. Ihonhoito, hiustuotteet, kynsitaide ja meikit voivat olla kevyt harrastus, intohimo tai jopa ammatti ihmiselle kuin ihmiselle sukupuolesta ja ulkonäöstä huolimatta. Samat henkilöt voivat tuoda itseilmaisunsa tuotokset sosiaaliseen mediaan muiden nähtäville. Mikä muka tekee Youtubeen kauneusvideoita lataavasta henkilöstä Instagramiin tuotoksiaan lisäävää valokuvaajaa huonomman?

28 kommenttia

  1. Siis mun mielestä on just ihanaa että riippumatta ulkonäöstä tai siitä että kuuluuko joihinkin "yleisiin" standardeihin joissain asioissa, kukin harrastaa ja tekee juuri sitä mistä itse nauttii! Ainakin ite oon saanut sun blogista ja jutuista paljon vinkkejä meikkaukseen ja ihonhoitoon, enkä itsekään todellakaan omista kapeita poskia tai vaikkapa terävää leukaa :D joten keep going just sellaisten asioiden kanssa mistä itse nautit! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä just! Ja aivan mahtava kuulla, että mun löpinöistä on ollut apua :-)

      Poista
  2. Pöh, mä olen aina nähnyt sinut kauniina. Mun mielestä sulla on upeat ja persoonalliset kasvonpiirteet ja mielettömän kauniit silmät. Ei tulisikaan mieleeni, ettet olisi "tarpeeksi" kauneusihanteet täyttävä henkilö kirjoittamaan näistä asioista.

    Ps. Sulla on myös ihana tapa kirjoittaa! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta persoonallisuudesta olen nimenomaan kuullut, se on omalta osaltaan etu, mutta toisinaan myös aika rassaavaa :-D Mutta olen isäni näköinen tyttö ja ihan hemmetin ylpeä siitä!

      Kiitos todella paljon ♥

      Poista
  3. Vau mikä teksti, puhut niin asiaa! Itsekin tulee aina välillä stressattua sitä, että pitääköhän kaikki mua nyt ihan pinnallisena meikkipellenä kun pakkelia löytyy naamasta "normaalia" enemmän ja huomaamatta tuleekin sitten tehtyä paljon kevyempi meikki mitä itse haluais. :/ Vaikeita asioita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Etenkin Suomessa ollaan vielä sellaisessa murrosvaiheessa, jossa alkeellisesti kuvitellaan, että naiset meikkaa miehiä varten ja meikkaavia miehiä on vasta parin viimeisen vuoden alkana käyty ymmärtämään suuremmallakin joukolla. Sitä on ihan älyttömän vaikea pukea sanoiksi, mutta mua ei kauneussomettajissa kiinnosta se ulkonäkö hevonhitsiä vaan se, miten upeasti osaa tehdä kulmakarvansa tai häivyttää luomivärinsä. Saan videoita katsoessa viihdykkeeni siitä täydellisestä huultenrajauksesta, en niistä huulista, joihin se tehdään :-)

      Poista
  4. Tosi hyvä teksti! Jos multa kysytään niin mielummin seuraan meikkikanavia joista löytyy niitä eripari silmiä ja ihan oikeita ihohuokosia. Jos kaikki beuatybloggaajat ois saman näköisiä, ois ne meikit ja vinkitkin samanlaisia, eikä sais mitään erilaista irti :D joten jatka ihmeessä pääpystyssä ja tee niitä omannäköisiä meikkijuttuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan totta. Kauneusbloggaajien monimuotosuus on ihan huikee juttu :-)

      Poista
  5. Voi Jenna! Olet kaunis ja ihana. En tiedä montaakaan tyyppiä, joilla olisi ihan samaparisilmät tai ei olisi mitään piirteitä, jotka tekevät tyypistä juurikin ihanan persoonallisen. Olen itsekin ihan innoissani kaikista meikkijutuista, samoin kun sinä, mutta en vain bloggaa. Tai vloggaa. Tuntuu, että oot ollut kaikista samaistuttavin ja odotan aina innolla, kun postaat jotain omia mietteitäsi meikeistä. Tai vielä parempaa, jos lataat kuvia hienoista tai tavallisista meikeistäsi tai jopa videoita. Ne inspiroivat! Ja nimenomaan, ne ovat omanlaistaan taidetta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan älyttömän ihana kuulla, kiitos todella paljon :-) Oon läpi bloggaajaurani pyrkinyt siihen samaistuttavuuteen, vaikken enää varsinaisesta yksityiselämästäni samalla tavalla ilmi annakaan kuten ennen ja on todella palkitsevaa saada palautetta, josta selviää, että olen jollain tasolla onnistunut suunnitelmissani. Omissa taidoissa on vielä hiomista eikä meikkaamista voi koskaan treenata liikaa, sillä trendit vaihtuvat vilkkaasti, mutta toivon, että jonain päivänä, kun omat blogipäivät on ohi, voin palata tänne lukemaan postauksia omasta kehityksestä!

      Poista
  6. Olipa hyvä postaus! Täälläkään päässä ei millään muotoa mahduta normaaleihin ihanteisiin, mutta riittää että oma naama miellyttää (ainakin useimmiten miellyttää :D). Lisäksi mun mielestä ainakaan suomalaisessa blogimaailmassa ei ole "menestyksen" tae se, että oletko painoindeksin mukaan missä kohtaa tai onko ihohuokoset suuret, vaan se mitä sieltä näppäimistöltä suoltaa ulos.
    Mukavaa alkavaa viikonloppua ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on ihan hyvä lähtökohta, että se oma pärstä passaa itselle edes muutamana päivänä viikossa :-D Huonoja päiviä on kaikilla, mutta siisteintä on tajuta se, että on oppinut elämään omien "virheidensä" kanssa ja vaalimaan niitä!

      Ihanaa viikonloppua ja hauskaa vappua myös sulle ♥

      Poista
  7. Tosi hyvin kirjoitettu teksti mielenkiintoisesta aiheesta! Mua välillä suututtaa miten paljon ulkonäköpaineita some asettaa ihmiskunnalle, vaikka suurin osa maailman ihmisistä on ihan tavallisia ihmisiä. Suurin osa kuitenkin kärsii jossain vaiheessa elämää iho-ongelmista tai extra-kiloista, mutta se on ihan ok, koska ihmisiähän me kaikki ollaan ja kaikilla saa olla just semmoset intohimot ja harrastukset, mitkä tuntuu omilta! :--)

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sosiaalinen media on ihan hullu ja sen luomat mielikuvat sitäkin kreisimpiä. On niitä kaiken maailman inspiraatioinstagrameja, joissa on mallin kuvaa toisen perään, eikä niitä nyky-yhteiskunnassa pääse ihan samalla tavalla karkuun, sillä some seuraa kaikkialle, jos siellä on itse aktiivinen. Huomasin tosin, että kun koiran kuolemisen jälkeen unfollasin kaikki koirakäyttäjät somessa, ei niitä ihan samalla tavalla puskenut feediin kaikissa mahdollisissa somepalveluissa. Pitäisi varmaan jossain vaiheessa testiluontoisesti tehdä samat noille inspiskäyttäjille ja kokeilla käyttää hetken ajan sellaista somea, jossa ei keskityttäisi ollenkaan ulkonäköön vaan pelkästään esimerkiksi sisustukseen, ruokaan ja lemmikkieläimiin :-)

      Poista
  8. Ihana postaus! Itse tykkään kattoo sun videoita ja lukea postauksia kosmetiikasta, kikka kolmosista juuri siitä syystä, ettet oo se "muottiin" menevä kauneusbloggaaja tai -vlogaaja. Sun "muotti" on se mihin pystyn itse samaistuun niin hyvin olipa melkein asia mikä vain ja kun näen sun tapoja tehdä asioita voin soveltaa niitä omiin rutiineihin! Eikä sun videoita tai kuvia katsoessa iske se kamala alemmuuden tunne mikä monesti iskee selas sit instagramia tai muuta somea, kun muistutat siitä miten myös tavallinen suomalainen nainen joka "ei sovi muottiin" voi olla niin monella eri tavalla kaunis :)
    Ei varmasti oo aina helppoa paljastaa omia epäkohtia suuremmalle joukolle ku lähipiirille mut iso kiitos sulle miten paljon oon monen vuoden (ja varmasti tulevienkin) aikana hyötynyt sun erilaisista testailuista ja vinkeistä!
    Keep it going! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsensä kaikenlaiselle kritiikille altistaminen somessa on vähän kuin oikomishoito. Siihen tavallaan tottuu, mutta se pieni inhotuksen liekki kytee aina jossain syvällä sisimmässä, vaikka olisi kuinka rohkea ja itsevarma. Ihminen on itsensä pahin kriitikko, mutta ulkopuolelta tuleva paine ja kommentit sitten vaikuttavat siihen, millä tasolla se oman itsensä kritisointi lopulta on. Onneksi niistä ilkeistä kommenteista voi myös ammentaa periksantamattomuutta tai vähän sellasta tietyn tyyppistä haistapaska-asennetta vihaajia kohtaan, josta voi parhaassa tapauksessa olla paljonkin hyötyä :-D

      Kiitos paljon Tiia, sulta on aina hirmu kiva saada kommenttia! :-)

      Poista
  9. Mä olen muuten huomannut, etten edes seuraile niitä ns täydellisiä instakasvoja, koska niistä tulee vaan paha olo. Tuntuu, että ne menee muiden ihmisten yläpuolelle, vaikka eivät edes mene! Tykkään sun blogista just siks, koska et lukeudu siihen luokkaan, jossa pyritään vain täydellisyyteen - täydellisyys on tylsää! Mä en ole ikinä seurannut mitään kiiltokuvanblogeja tai instagrameja - enkä aio jatkossakaan. Miksi tehdä jotain, mistä tulee paha mieli. Aivan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tuolla vähän aikasemmin kerroinkin jo oman syväluotaavan mielipiteeni aiheesta :-D Mä oon huomannut, mitä kosmetiikkaa ja meikkejä sisältävien profiilien seuraamiseen tulee, että entistä useammin alan seuraamaan sellaista käyttäjää, jonka profiilista löytyy melkeinpä pelkästään tutorial-videoita. Pelkkä bikinit päällä Snapchatissa kameralle keikistely on vähän lame eikä sitä oikein jaksa katsoakaan päivästä toiseen :-D

      Olishan se nyt aivan tylsää, jos kaikki näyttäis samalta!

      Poista
  10. Sinä upea nainen, et tiedäkään kuinka kivaa sun (meikki)postauksia on lukea! lisää, lisää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älyttömän mukava kuulla, kiitos! :-)

      Poista
  11. Mun mielestä on ihan hassua lukea tätä kirjoitusta, sillä olen sun kanssa ihan eri mieltä! Siinä ollaan samaa mieltä, että kauneudella ei ole merkitystä siihen, voiko blogata meikeistä ja muista ulkonäköön liittyvistä jutuista. Sen sijaan sun naamasta tai olemuksesta me ollaan eri mieltä! Luen säännöllisesti noin 20 blogia ja mun mielestä oot ehdottomasti kaunein kaikista näistä! Oot ulkonäöllisesti aivan mun mieleen! Että luota vain itseesi, koska oot oikeesti kaunis. :) t. Pitkäaikainen lukijasi, joka ei ikinä kommentoi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, voi ei, oon täällä ihan tippa linssissä näihin teidän kommentteihin vastaillessani ja tämä oli totaalinen hanat lopullisesti aukaiseva jackpot! Kiitos aivan älyttömän paljon :'-) ♥

      Poista
  12. Mä teen youtubeen meikkivideoita ja kyllä mä aina mietin et onko tässä järkee koska en oo jumalattoman kaunis, en oo kokoa xs eikä mul oo sitä naamaa mikä pitää olla jos haluaa olla meikkivloggaaja.

    Mut sit mietin vaan et aloin tekee videoita tubeen koska halusin nähdä jotain aitoo. Ja ainaki mä oon aito! Se riittänee. Ainakin mulle. Toki tiedostan, että en tuu koskaan saamaan semmoista suosioo mitä joku super gorgeous mega babe saa vaan sen takia et se on super gorgeous. Se suosio pitää sit löytää oman jutun kautta ja se on ok.

    Mut joo.. tää kommentti on vähän tämmönen sillisalaatti :D Musta on hienoa et kosmetiikkablogeihin/vlogeihin tulee erilaisia ihmisiä esille. Musta ois tosi tylsää jos kaikki ois samanlaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan ihana kommentti ja täynnä asiaa! :-) Sitä aitoutta ja samaistuttavuutta peräänkuulutetaan ihan hirveästi, mutta silti se aina välillä tahtoo unohtua, kun vastaan tulee toinen toistaan upeampaa jenkki/britti/aussitubettajaa. Ei niistä täydellisesti jo valmiiksi blendaavista tyypeistä välttämättä osaa ottaa oppia, joten musta se on tosi jees, jos mun vinkeistä ja peruspulliaisen kikkakolmosista voi joku oikeasti ottaa vaarin.

      Poista
  13. Mun mielestä sun meikkijuttuja on tosi upeeta seurata juuri sen takia että sä olet tuollainen "tavallinen" nainen (- mutta hitto vie silti tosi upea!) Mä ainakin koen sen niin, että ehkä meikkaaminen on sulle hankalampaa just siks ettei sulla oo niitä kaikkia yleisesti kauniina pidettyjä piirteitä jo valmiina, vaikka just niitä isoja silmiä. Ja hitto miten sä silti pystytkin meikillä tekeen upeita taikatemppuja ja näyttään ihan tajuttoman upeelta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti! Eihän tässä ois mitään mieltä, jos luomivärit asettuis aloilleen ilman suurempaa vaivaa :-D Kiitos paljon ♥

      Poista
  14. Omissa kaveriporukoissa oon se "meikkiguru" (LOL!) ja "kosmeblogikavereiden" keskuudessa olen se kuka ei juurikaan meikkaa :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän sama meininki :-D Mulla on olemassa intohimo, mutta sehän on vielä ihan lastenkengissä kovan sarjan taitureihin verrattuna. Harmi vaan, ettei kaverit ja sukulaiset ihan ymmärrä sitä vielä.

      Poista


Pidetään meininki asiallisena ja rentona. Eri mieltä saa olla, mutta nokkavaksi ei tarvitse heittäytyä!
Kuviani saat toki käyttää, kunhan pyydät ensin luvan allekirjoittaneelta.

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne