END OF AN ERA

19. joulukuuta 2016

Jokunen viikko takaperin meidän taloutta kohtasi tragedia. Tai, no, lähinnä mun ylpeyteni koki äärimmäisen kovan kolauksen. Mä en ole ikinä rikkonut puhelimiani, vaikka oon sellaisen omistanut jo yli 15 vuotta. Toki mä olen ollut aika raju rakastaja, mutta kuin ihmeen kaupalla mun kännykät on aina pysyneet elossa useita vuosia. Siivoustyötä tehdessä mun puhelin lenteli pitkin poikin niin varastohallien kuin terveyskeskustenkin lattioita, muutaman kerran mun silloinen S2+ kävi lähellä vessanpönttöäkin. 16-vuotiaana onnistuin jättämään puhelimen kahden auton (= neljän renkaan) alle, mutta sekään ei vielä riittänyt rikkomaan silloista luuria, ei edes näyttöä. 
  Silloin muutama viikko sitten mun maine ehjän puhelimen omistajana tuhoutui, kun olin kaivamassa kotiavaimia takintaskusta ja talvitakin muhkea hiha hivutti taskusta ulos jotain muutakin. Mun puhelimen nimittäin. Näyttö edellä asfaltille. Ja sen lasin rikkoutumisen kuuli, se ei jättänyt mitään arvailujen varaan. Ette ihan oikeasti usko, millasen vitutuksen mä sinä iltana koin!

IMG_69342

Mun perheessä puhelimet on vähän sellasta kierrätyskamaa. Mun isä päivittää puhelimensa suurinpiirtein vuoden välein, jolloin sen "vanha" puhelin siirtyy äidille tai jollekulle meistä lapsista, kuka nyt on sillä hetkellä kaikista eniten uuden puhelimen tarpeessa. Tällä hetkellä myös J:llä on käytössä mun isän joitakin vuosia sitten itselleen ostama luuri. Harvemmin kukaan muu meistä edes ostaa uusia puhelimia, kun homma pelaa näinkin ja kaikista puhelimista tulee otettua ihan kaikki irti. Vielä eilen mun toisella veljellä, mulla sekä J:llä oli käytössä mun isän vanhat puhelimet, mutta nyt rikottiin kuitenkin jonkin sortin ennätys ja isän vanhojen kännyköiden määrä meidän perheessä laski ihan minimiin, sillä mä en enää kestänyt kattoa mun rakkaan Samsung Galaxy Note 3:n rikkonaista näyttöä. Useamman viikon kestäneen pohdinnan jälkeen marssin nimittäin vihdoin ja viimein puhelinkaupoille.

IMG_69442

Oon jo useamman vuoden kuulunut team Samsungiin, mutta nyt kun ehdin ihastua Note-sarjaan niin vietävästi, eikä siltä rintamalta uusia malleja enää tule, oli edessä tiimin vaihto. Samsungin S-sarjan lippulaivamallit huitelee reippaasti mun budjetin yläpuolella, kun taas A- ja J-mallit jäi reippaasti mun budjetin alapuolelle, ns. rimpulaosastolle. Appleen en halunnut tutustua vieläkään, sillä mun kaikki muu elektroniikka on Android- tai Google-pohjaista. Pilvipalveluiden ja sovellusten käyttö on helpompaa, kun puhelin kuuluu samaan lafkaan koululäppärin ja tabletin kanssa. 
  Mun on hirvittävän vaikea sanoa, mikä on mulle kaikista tärkeintä puhelimessa. Snapchatissa tätä jo vähän kirosinkin, sillä mä osaan olla pahemman luokan tekniikkahifistelijä, mutta samalla mä olen nainen ja arvostan sekä esteettisiä että vähän turhamaisiakin puolia elektroniikassani. Note 3 on ollut mun mielestä ihan äärettömän tyylikäs valinta ja ajaton muotoilultaan, se toimii kolme vuotta sitten ostetuksi puhelimeksi edelleen todella hyvin ja vaikka kamera on vähän jälkeenjäänyttä tekniikkaa jo, ei se mikään sysipaska kuitenkaan ole. Jättiläismäisen 5,7-tuumaisen näytön jälkeen kaikki tämän hetken vähän yli viidellä tuumalla varustetut hittiluurit tuntuivat kädessä ihan leluilta. Rima oli siis äärimmäisen korkealla ja vaikea saavuttaa, sillä budjetti ei antanut myöden suhteessa sen tasoisiin puhelimiin, mitä vanha Samsungini silloin kolme vuotta sitten oli ollut.

IMG_69202

Mukaan lähti lopulta Huawei P9. Kun OnePlus 3T jäi pois laskuista huonon käsituntumansa takia, oli kohdakkain enää tämä P9 sekä Honor 8. Jälkimmäinen houkutteli mua lähinnä suuremman RAM-muistinsa ja kauniimman ulkonäkönsä vuoksi, mutta puhelinkaupan myyjän kanssa hetken järkeiltyämme lähdin kotiin Huawein paketin kanssa. Lopullisen päätöksen tein puhtaasti kameran takia, sillä bloggaajana sitä tietää, miten huono kamera syö omaa motivaatiota kehittyä sosiaalisessa mediassa ja pysyä sen kelkassa mukana. Vaikka RAM-muistia on vähemmän kuin kilpakumppanissa, on P9:ssä aavistuksen verran tehokkaampi ja J:n mukaan paljon fiksummin koottu prosessori, jonka pitäisi paikata sitä yhden RAM-gigan puutetta ihan kiitettävästi. Jos Suomessa olisi ollut saatavilla se ruusukultainen versio, olisi päätös ollut monin verroin helpompi!

Tällä viikolla päättyy siis mun aikakauteni Samsungin omistajana ja olo on kieltämättä haikea, sillä tykkään esimerkiksi Samsungin tavasta toteuttaa Android todella paljon. Odottelen uutta SIM-korttia saapuvaksi ja toivon saavani sen postissa ennen joulua, jotta pääsisin päivittelemään Instagramia ja Snapchatia joulupyhien keskeltä ihan tajuttoman loistavalla kalustolla. Edessä on myös ihan mieletön totuttelutanner, uudenlaisen Androidin lisäksi lähinnä puolikkaan tuumaa pienemmän näytön ja konkreettisen navigointinappulan puutteen takia. Myös sormenjälkitunnistin on tällaiselle dinosaurukselle aika vinkeä lisä ja sen käytön oppiminen on hyvässä vauhdissa. Vaikka mä edelleen huomaan näpytteleväni näytön suojakoodia harva se kerta.

Onko joku teistä vaihtanut puhelintallia viime aikoina?

26 kommenttia

  1. Vaihdoin alkukesästä iphonesta juurikin tähän huawein p9! :) täytyy sanoa kyllä ettei ole pettänyt :D kamera on ihan huippu ja akunkesto edelliseen puhelimeen verrattuna aivan toista luokkaa. Edelleen kyllö haaveilen takaisin iphoneen vaihtamisesta, kun käyttöliittymät pelaa macin ja ipadin kanssa niiin paljon paremmin yhteen :D mutta tällä mennään niin pitkään kun ehjänä säilyy. Ootko ajatellu tehdä jotain isompaa esittelyä, kun oot saanut vähän käyttökokemusta? Olis hauska kuulla käyttökokemuksia toiseltakin käyttäjältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se yhteensopivuus tietysti oma juttunsa nykypäivänä! Mä tykkään siitä, kun tallennan puhelimesta kuvia esimerkiksi Google Driveen, niin ne näkyy Chromebookilla automaattisesti ilman sen suurempaa hakemista :-)

      Ja voisinhan mä tietysti jonkinlaista postausta kokemuksista kehitellä!

      Poista
  2. Miulta löytyy Huawei P9 Lite ja on kyllä ollut yksi parhaista puhelimista mitä itsellä koskaan on ollut! Haaveilin tuosta samasta, mutta budjetti kiristi ja päädyin sitten Liteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä noita Litejä ynnämuita "väliversioita" kammoksun viimeseen asti, mutta tosi kiva kuulla, että sulla se on toiminut moitteetta :-)

      Poista
  3. Mä itse olen kokenut nokian, samsungin, LG, huawei, sitten oli joku muu vielä ja samsung vei pisimmän korren, kunnes, huawei honor 7 lite <3

    On koettu simpukkapuhelinta ja älypuhelimia ja vaikka mitä, mutta kyllä tämä eniten tuntuu nyt omalta. Miehellä on one + 3 ja todellaki rahan arvonen, ainut että mä en sitä käyttöjärjestelmää osaa käyttää.

    Tietty kaipaan vanhanaikasta valikkoa tositositosi paljon, mutta on tämäki ihan ok :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun veljellä on kans One+ 3 ja mä sitä sain vähän pyöritellä tossa yks päivä, en tykännyt :-D Tehot olis kiehtoneet siinä todella paljon, mutta kamera oli deal breaker.

      Se on kyllä yks, mikä mua itseäni tässä P9:ssä vähän hämää tai Huawein systeemissä yleensäkin, että kaikki on pakko pitää ns. työpöydällä eikä ole erillistä sovellusvalikkoa, josta nostaa mieluisia sovelluksia päänäytölle :/

      Poista
    2. Siinä kolmosessa on kyllä paljon parempi kamera kun tässä mun puhelimessa. Itse en vain kuvaile oikeastaan koskaan, niin mua niinkään haittaa. Vaatimuksena oli iso näyttö ja hyvä akunkesto - ne sain! Ainut että akunkesto ei oo enää yhtä hyvä kun aluksi :(

      Mä en tykänny yhtään tästä, mut loin sitten kansioita ja nimesin ne siten, että löydän tarvitsemani asiat. Tietty turhia ohjelmia tää puhelin on täynnä.. Yks kokonainen roskakansio, kun ei valmiita roskasovelluksia (sää, hicare ym) saa poistettua >;( paljon ois parannettavaa huaweilla, mutta kyllä tämä ehkä osittain samsungin lyö. Katsoo sitten vuoden päästä uutta :-D

      Poista
    3. Aijaa, mun mielestä siinä kolmosessa taas oli ihan todella huono kamera jopa mun Noteen verrattuna, niin en viitsinyt ottaa riskiä 3T:n kanssa :-D Ja akut puhelimissa huononee aina ajan ja käytön myötä, surullinen ja tosi tympeä fakta :c

      Mulla on kanssa Turhuudet-kansio, josta löytyy nimenomaan hicaret ynnämuut tilanviejät :-D

      Poista
  4. Täällä hep! Vaihoin kans Samsungista pois, Huawei P9 Lite löytyy nyt iteltä. Tajuttoman hyvä kamera ja sikana mahtavia pikkuominaisuuksia puhelin täynnä! Puhelimen oma muisti vaan on tosi pieni, nimim. sovelluksia löytyy laiasta laitaan eikä mistään osaa luopua :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se noissa Liteissä itteäki aina huolettaa, kun muuten vaikuttavat ihan hyviltä, mutta niiden muistikapasiteetit on aina niin onnettomia täysversioihin verrattuna :-D Se 16gb tulee tosi nopeesti täyteen, ainakin itellä, eikä muistikorteistakaan tahdo olla hyötyä, kun ihan kaikkea ei niillekkään voi aina siirtää...

      Poista
  5. Itse justiin kävin hakemassa hajoamispisteessä olleen iphone 5S tilalle honor seiskan, ja oon digannu ihan kybällä! Tota p9 malliakin mietiskelin mutta tykästyin tähän enemmän. Ihana puhelin tuokin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun äidillä on toi Honor 7 ja se on siitä tykännyt kyllä! Mä sitä kans kattelin, DNA:n joulutarjous houkutteli vähän, mutta ajattelin sit ottaa vähän uudemman mallin, kun tavotteena olis elää tän kanssa nyt ainakin seuraavat pari vuotta :-D

      Poista
  6. Moi! Ootko vaihtanu fonttia? Tätä on ainakin koneella melko hankalaa lukea :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkoasun muutoksen myötä vaihtui aika moni muukin asia, mm. fontti :-) Ctrl+ on tosi kätsy näppäinyhdistelmä, jos tuntuu vaikealukuiselta! Mä en toistaseks oo tätä muuttamassa, koska omaan silmään pelaa hyvin ja ulkoasu on ulkopuoliselta taholta ostettu ja muutosten tekeminen toiselta ostettuun kädenjälkeen on vähän kyseenalaista :<

      Poista
    2. Mulla sama juttu koneella, sattuu silmiin lukea tekstejä tällä fontilla, mut puhelimen näytöltä ei niinkään :)
      Mun silmät on muutenki tosi herkät ja isolta alueelta hankalalukuinen teksti saa päänsäryn, siksi luen tän blogin puhelimen näytöltä :)

      Poista
    3. Mulla on myös huono näkö ja tietokoneella ollessa pitää olla rillit päässä, mutta mun mielestä tää ei oo hankalalukuista :o Se edellinen fontti taas oli ihan kamalan ruma ja perseestä, kun se muuttui vähän siitä riippuen, mitä konetta ja selainta käytti :-D

      Pitää katsoa, jos löytäsin HTML:stä värikohdan ja saisin sitä kautta helpotettua asiaa :)

      Poista
  7. Niin no, Honorhan on myös Huawein puhelin..:D Itelläni Honor 8 ja OnePlus 3 kiistelevät keskenään, näin vuosien Apple-uskollisuuden jälkeen pakko vaihtaa halvempaan. Toki huono puoli on siinä että kone on myös Applea ja iPad löytyy myös, androidia kun en sen puolesta vaan puhelimeen haluaisi.

    Ja pakko kans mainita tästä fontista, ei auta zoomaaminen kun fontti on vähän epäselvää luettavaa haaleutensa takia :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietääkseni Honoria luonnehditaan monessa yhteydessä Huawein tytäryhtiöksi ("sub-brand"), mutta jep, samaa suurempaa kokonaisuutta ovat :-)

      Ja tää nykyaika on oikeesti hankalaa, kun on pakko olla merkkiuskollinen, jos haluaa tiedostonsiirron omien laitteiden välillä tapahtuvan vaivattomasti. Muistan kun mulla oli aikana ennen nykyisiä älypuhelimia iPod Touch 4 ja sen kanssa eläminen oli jo ihan hitsin hankalaa, kun läppäri oli Windows... :-D

      Poista
    2. heippa, pieni korjaus! kyseessä siis tosiaan ns. "sub-brand", joka tarkoittaa nimensä mukaisesti Huawein alaisuudessa toimivaa itsenäistä brändiä. Kyseessä ei siis ole tytäryhtiö vaan kyllä ne huawein puhelimia ovat, ovat vaan halunneet brändätä kyseiset puhelimet oman nimensä alle :) terkuin kauppatieteilijä :DD

      PS Ihanaa joulua! <3

      Poista
    3. Aa, aivan! Mä oioin mutkat suoriksi tässä kohtaa ja luotin ennen ostopäätöstä kahlaamiini youtube-videoihin ja koulussa opittuun (sub=subsidiary=tytäryhtiö) :-D Unohtui tuo brand kohta tuolta ihan kokonaan!

      Kiitos selvennyksestä ja oikein mukavaa joulua sullekin :-)

      Poista
  8. Mulla on älypuhelinten aikakautena ollut iphone 4, lumia 900, lg g3 ja nyt tämä honor 8. Eikä ole vaikea sanoa mihin olen ollut tyytyväisin 😂 (tähän mennessä anyway..)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me juteltiinkin aiheesta jo! Sä oot todella käynyt yhtä jos toista merkkiä läpi 😁

      Poista
  9. Mä vaihdoin pois androidista alkuvuodesta, kun mulle se android on käyttöjärjestelmänä liian epäsiisti! :D En tiiä miten sen selittäisi, tietokoneissa olen team Windows mutta olen aina tykännyt iOS:n siististä ja yksinkertaisesta ulkoasusta, todella smoothista toimivuudesta kosketusnäytön ja sormen liikkeiden suhteen, sekä kaikkien ikonien lookista. Jos taas android-puhelin pitäisi valita, niin ehdottomasti ottaisin Samsungin, Huaweissa ja muissa taas kammoksuttaa se painikkeiden puuttuminen. Missä on keskinäppäin??

    Mutta nää on niin henkilökohtaisia, tee ihmeessä vähän parempaa arvostelua tuosta, luen mielelläni että miten käyttäytyy! Vaikka luulenkin, että tulen puhelimissa olemaan team Apple vielä pitkään, vaikka noiden puhelinten hinta onkin ihan saatanasta....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, henkilökohtaisia mielipiteitä on hankala ylittää :-) Mä kans tykkään iOS:n ulkonäöstä, mutta siihen se sitten jääkin. Se tuntuu käyttöjärjestelmänä liian simppeliltä ja pelkistetyltä :-D

      Huaweistahan löytyy kyllä se keskinäppäin, mutta se on "upotettu" näyttöön ja itsellekin on ihan uus ja kumma juttu, ettei konkreettista namiskaa ole mailla halmeilla.. Mun pitää kyl kehitellä jotain, voisin vaikka alkuvuodesta kuvailla videota siitä, mitä tuo mun luurini pitää siinä vaiheessa sisällään :-)

      Poista
  10. Mulla vaihtu tänä vuonna samsung sonyyn lähinnä hintaluokan ja sen takia, kun samsungissa akuilla on tapana turvota ja just tohon s2+ meni hermot ihan kokonaan. Olin sonya kohtaan tosi skeptinen aluksi, kun en koskaan aatellu, että suostuisin mihinkään muuhun entä appleen tai samsungiin. Loppujen lopuksi samanlainen androidin puhelin tuoki on ja oon tykänny kyllä hirveesti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, S2+ oli ihan loistava ekat kolme kuukautta, mutta ekan vuoden jälkeen revin hiuksia sen takia :-D Mä kans pohdin Sonya yhdessä vaiheessa, mutta niiden muotokieli ei istunut omaan puhelimeen. Androidejahan nää todella on yhtä kaikki, vähän eri tavalla verhoiltuja vain :-)

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne