ELÄMÄNI ELÄMÖLÖT

17. helmikuuta 2016

14751125690_b768d083ba_z

En varmaan oo ainoa, joka tarttui viime vuoden lopulla Spotifyn tarjoukseen kolmesta Premium-kuukaudesta yhden hinnalla? Sikäli kun mun koulumatka venyi viiden minuutin kävelymatkasta puolen tunnin bussimatkaan, tuli kyseinen tarjous enemmän kuin tarpeeseen ja nyt nautinkin sit mainoksettomasta biisivirrasta maaliskuun loppuun saakka. Se on mulle ihan totaalista juhlaa, sillä musta on tullut laiska ja pihi. Siinä missä mulla ennen oli jos jonkinlaista CD-levyä ja gigoittain musiikkia iTunesissa, oon vanhemmiten tyytynyt ihan vaan Youtubeen. Mun 16-vuotislahjaks saama iPod Touchkin on jossain tavaravuoren alla jemmassa, ties kuinka kauan sen viimeisimmästä käynnistyksestäkin on aikaa.

LAPSUUDEN LEMPPARIT


KUN TEINI-IÄSSÄ ITKIN TYYNYYNI, RADIOSTA TODENNÄKÖISIMMIN SOI

KUN TEINI-IÄSSÄ OLIN KORVIANI MYÖTEN IHASTUNUT, KUUNTELIN NONSTOPPINA

Sen sijaan olin skidinä just se tyyppi, joka kulki kuulokkeet korvilla joka paikkaan. Olin tarhaikäinen, kun isä osti mulle mun ensimmäisen mankan ja 10-vuotiaana sain vanhemmiltani joululahjaksi kannettavan CD-soittimen. Se kulkikin sit oikein tiiviisti mukana kokoelmalevyineen aina siihen saakka, kun MP3 alkoi vallata markkinoita. Musta on olemassa isän salakuvaama video, jossa about eskari-ikäsenä istun oman pöydän ääressä Philipsin jättimäiset kuulokkeet päässä piirtelemässä ja laulan Anna Eriksonin biisin mukana. Useimmissa tilanteissa nuo langattomat ihmeet oli kuitenkin vähän liian suuret ja ennen nappikuulokkeita nukuin radion soidessa hiljaa yöpöydällä, vähän vanhempana nukahdin monta vuotta putkeen kuulokkeet korvissa. Oon jo pitempään koittanut etsiä mun ensimmäistä Creativeani, mutta tuloksetta. Sen syövereistä olisi nimittäin löytynyt läjäpäin biisejä, jotka on merkanneet mulle mitä ihmeellisimpiä asioita silloin varhaisteini-iässä. Nyt ei siis auta muuta kuin tonkia mielen sopukoita.

PARHAAT MUISTOT YSTÄVIEN KANSSA


EKA JULKKISCRUSH?

 
IKIVIHREÄT LEMPPARIT


KUN TEKEE MIELI ITKEÄ


Mitä tohon mun laiskuuteen tulee, en enää jaksa pysyä ajan hermolla alati muuttuvien hittilistojen suhteen. Useammin tulee kuunneltua melko vanhojakin hittejä, joilla on jonkinlaista tunnearvoa tai sit tuun yksinkertasesti puol vuotta jäljessä ja hypetän kesähittejä joulun jälkeen. Innoitus tähänkin postaukseen tuli, kun törmäsin facebookissa Juha Tapion nimeen ja päässä alkoi soida Ohikiitävää, joka kuunneltiin ihan puhki ripari-iässä.
  Toisin sanoen mun tietämys nykyhiteistä rajoittuu hyvin pitkälti Spotifyn top-listoihin. Ja jotenkin tuntuu, ettei niistä saa samalla tavalla irti kuin joskus ennen. Sillon kun NRJ oli vielä kova sana ja oli noloa kuunnella mitään muuta radioasemaa, osasin hittilistat ulkoa ja tein joka iltapäivä läksyt päivän Top10-listaa kuunnellessa ja sen jälkeen vietin tunteja tuijotellen joko The Voicea tai MTV:tä. Siis silloin, kun ne oli vielä täysin musiikkikanavia. Viikonlopun Eurohot 30 oli pakko kuulla. Aina. Aina siihen saakka, kunnes rupesin pitämään listahittejä nolona ja Youtube alkoi täyttyä biisivideoista.

MEIDÄN YHTEINEN BIISI


BIISIT, JOTKA TAKUULLA KUULLAAN MEIDÄN HÄISSÄ


Kannattaa tietysti huomioida, että tää postaus sisältää vain osan mun all time feivöriteistä. Ei siis edes murto-osaa niistä. Mukana on muutama tosi henkilökohtanenkin biisi, joilla ei oo mitään tekemistä mönkään menneen teini-ihastuksen kanssa. Ihan jokainen näistä biiseistä läväyttää mieleen tietyn hetken, ihan kuin sitä näytettäis videolta mun silmien edessä. Kaikki näistä ei välttämättä ole edes loogisia valintoja niille merkittyihin elämän momentteihin, mutta ne on soineet jostain sillä hetkellä ja ihan sama mitkä sanat on olleet, siitä on tullut mulle jollain tapaa tärkeä tsipale sen hetkisiä tunteita käsitellessä.
  En tiedä teidän musiikkimausta, mutta vinkkauksia tuntemattomammista kappaleista ja esittäjistä on aina kiva ottaa vastaan. Pistäkäähän siis kertoen omista lemppareistanne, toivottavasti nää mun ikisuosikit kolahti edes johonkuhun! Tai edes osa niistä.

14 kommenttia

  1. mielipiteeni: kaikki, jotka olivat sopivassa iässä kun pikku g oli the thing, ja kehtaavat sanoa etteivät olleet ihan fiiliksissä ko. artistista niin... valheita :-----D (juu tää oli jäätävä yleistys mutta siis. oikeasti :'--D)

    tää oli erittäin kiva postaus! :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näimpä justiin! :-D Mua kyllä naurattaa, miten paljon yhtäläisyyksiä Pikku G:ssä ja Eminemissä on noin niinkun ulkonäöllisesti.. Ilmeisesti jo 10-vuotiaana voi olla joku "miestyyppi", kun viehättää :'D

      Poista
  2. Vastaukset
    1. 14-vuotias fanityttö nostaa päätään aina Oli Sykesin ilmestyessä verkkokalvoille!

      Poista
  3. Tällänen musiikkipostaus oli paljon mielenkiintoisempi kuin mitä musapostaukset yleensä on (pelkkä listaus hyvistä biiseistä...) tässä oli sitä henkilökohtaista, aitoa leveliä. Tässä on hyvä esimerkki miks sä olet mun lemppari bloggaaja! Keep it going girl!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vau, kiitos! Ihan mahtavaa kuulla :-)

      Poista
    2. Samaa mieltä, tosi kiva postaus! :)

      Poista
    3. Superia, että tykkäsit! Kiitokset :)

      Poista
  4. Ihan älykiva, erilainen musapostaus :)

    http://more-than-we.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Olipas kiva idea kertoa tällee tietyn hetken soitetuimpia biisejä! Avril Lavignen Complicatedia tuli itsekin kuunneltua teini-iän ihmissuhdekiemuroissa kamppaillessa, ah mitä muistoja :-D Haittaako, jos lainaan ideaa jossain vaiheessa? :-) Merkitsen toki, että sulta oon inspiksen kyseiseen postaukseen saanut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä rupes ihan ihmettelemään, kun Complicatedin pisti soimaan, et miten ne sanat tulee edelleen ku apteekin hyllyltä kappaleen mukana :-D

      Ja ei haittaa, ei ollenkaan! Kiva vaan, jos voin inspata muitakin :-)

      Poista
  6. Oli kiva postausidea! :) Itselläkin on hyvin tuttua se, että jotkut tietyt biisit vaan tuo sen tietyn hetken mieleen ja tosiaan nään sen hetken ihanku tuossa silmien edessä. Jännä vaikutus musiikilla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kieltämättä aika hurja taiteenmuoto :-) Kiitos!

      Poista

Featured posts

Copyright © And then she grew up
Design by Fearne